A sikerhez vezető út hosszú és rögös, de mindenképpen tudnunk kell hova tartunk és mit szeretnénk elérni. Tudnunk kell hogyan motiválhatjuk partnereinket, munkatársainkat és saját magunkat. Ehhez szükség van célok, amik kijelölik az irányt.

Sok vállalkozás esetén nincsenek meghatározva a célok, aminke következtében nincsen motiváció, nincsen összetartás, nem küzdenek egy közös célért.

A célok megválasztása

A célok megválasztása nem csak a közös munka eredményessége szempontjából fontos, azaz nem csak a belső működés és fejlődés záloga. Nagy szerepet játszik a külső kommunikációban.

Milyen a kommunikáció?

A kifelé irányuló kommunikáció esetén nem állíthatunk valótlan dolgokat. Sajnos minden nyomon követhető, visszakereshető. Egy-egy fals információ már az egész brand, cég hírnevét veszélyeztetheti. Ezért kell összhangban lenni a kommunikációnak és az elért eredményeknek.

A fejlődés során lesznek állomások, amik jó támpontot adnak majd a továbblépéshez. Amiket nem utólag kell kitalálni, hanem a cél meghatározása után, onnan visszafele gondolkozva meghatározni a vállalható rész állomásokat. A lépésköz megválasztása nagyon fontos. A felállított terv persze nem szent írás, módosításra mindig van lehetőség és szükséges is.

Változnni vagy nem?

A változás, változtatás nem rossz, sőt sok esetben cégeket, vállalkozásokat menthet meg. Sok cég a válság előtt a tevékenységüket ráillesztették egy modellre, ami alapvetően sikeresség tette a céget. Sajnos a válság megváltoztatta a keresletet és a kínálatot és nem maradtak életképesek. Két lehetőség van ilyen esetben: lehúzni a rolót vagy változtatni és életben maradni.

A válságot a külföldre importáló cégek könnyebben, szinte változtatások nélkül átvészelték. Ott is voltak égető területek, de keresték a megoldást és a sikeresség oltárán sokat áldoztak, hogy továbbra is profitot termeljenek.

Stratégia választás, módosítás

Rosszul megválasztott lépcsőfokok esetén nem tartható a célul kitűzött dinamikus fejlődés, amit mind a dolgozók, mind a befektetőt, mind a hirdetők számára kellemetlen perceket okozhatnak. A mondás is ezt mondja: aki sokat markol, keveset fog.

A célok meghatározásánál ne legyünk kishitűek, merjünk nagyot álmodni. Menet közben van módunk módosításokra, lesznek olyan megoldások, amik nem válnak be, lesznek olyanok, amikkel fényévekkel előreröpítjük a vállalkozásunkat.

A döntés hatalom, a hatalommal élni kell

Minden helyzetet értékelni kell és meghozni a megfelelő lépéseket. A nem döntés is döntés. A veszteséget le kell írni. A kommunikáció során viszont mindent pontosan kell közölni, mind a belső, mind a külső kommunikációs csatornákon, mert hiába léptünk jó pozícióba a sakktáblán, ha nem tudjuk azt szétkürtölni vagy esetleg mindenki megtudja, de az információk nem a valóságot tükrözik.

Már írtam, hogy minden visszakövethető, egy kis utánjárással minden apró pontatlanság hatalmas tüske lehet egy tökéletesen felépített marketing-kampányban. Ha a marketing és PR nem megfelelő, akkor a keményen felépített alapok nem érnek semmit és az egész erőfeszítés fölösleges volt.