Mit gondoltok mi az, ami a beszéddel egy időben jelent meg? Ha a szájreklámra gondolsz, akkor igazad van. Ha nem is hallottál a fogalomról, akkor is nap, mint nap használod. Nem is gondoltad volna? Hát persze, hogy nem. Vettél már magadnak mobil telefont? Természetesen igen a válasz. DE mi alapján vásároltad meg? Egy ismerősöd mesélt róla, olvastál egy bejegyzést róla, láttad a technikai paramétereit. Megvetted, majd megmutattad a barátaidnak is. Mióta ajánlunk másoknak? Amióta a beszéd kialakult – rendben lehet, hogy már előtte is volt rá példa, de a fogalom lényege a beszéd, így én is a beszéd megjelenését tekintem nullpontnak.

Mi az a szájreklám?

Az alapja már a leadben olvasható: ajánlás családtagoknak, barátoknak, ismerősöknek és akár idegeneknek is.

Mitől válik a szájreklám marketing, gerillamarketing stratégiává?

Attól lesz marketing, gerillamarketing, hogy a folyamatot nem a felhasználók, hanem a gyártók/forgalmazók generálják és irányítják. A vásárlók szájába adják azokat a paramétereket, információkat, történeteket, amik szerintük a márkát vagy a terméket még eladhatóbbá teszik.

Hogyan működik a szájreklám folyamata?

A marketing osztály kiemeli azokat a tulajdonságokat, amik a legjobban reprezentálják a termék előnyeit. Ezeket marketing kampányokban rendezik és eljuttatják a vásárlókhoz. Ezekkel a reklámokkal a lakosság egy bizonyos százalékát tudják elérni. Ők lesznek az első vásárlók. Ha valami újdonság kerül a birtokunkba, akkor akarva akaratlanul beszélni fogunk róla, elmondjuk mindenkinek, dicsekszünk a frissen beszerzett státusz szimbólumunkkal. Ennek hatására sok olyan emberhez is eljut az üzenete a multiknak, akiket a hirdetési kampányok során nem tudtak volna megszólítani. Ez a közvetett megszólítás a szájreklám. Az ismerősök ismerősének az ismerőse is tudni fogja, hogy az A telefon miért jobb, mint a B. Így nagy esély van rá, hogy újabb vásárlás történik.

Miért történhet szájreklám hatására vásárlás?

Azért, mert az embereket bizalommal tölti el, ha egy ismerős, barát, családtag jót mondd egy termékről vagy szolgáltatásról. Több helyről is beszerezhető ugyanaz az információ, így a birkaszellem mentalitásra is lehet apellálni. Magyarul, ha sokan elkötelezik egy márka mellett magukat, akkor azt akarja majd a többi is, akinek még nincs ilyen terméke. Végül a tipikus magyar mentalitás: ha a szomszédnak van, akkor nekem is kell egy.

Működik a szájreklám?

Igen, már évezredek óta. Az emberek szeretnek pletykálni és szeretnek “okosabbak” lenni másnál, így foggal körömmel ragaszkodni fognak ahhoz, amijük van és azt minden áron védik és egekig magasztalják.

Hogyan lehet a szájreklámot sikeresen alkalmazni?

Nagyon egyszerű a válasz. Jó termék, jó marketing és jó kommunikáció. Ebből a 3-ból jó, ha minden megvan, de már 2, akár 1 megléte is elegendő. 1 jó marketinges bármit el tud adni, ugyanúgy 1 jó termék vagy szolgáltatás is el tudja magát adni. A szimpatikus kommunikáció szintén képes egyedül profitot termelni. DE ha ezeket kombináljuk, akkor lehet sikeresen gerillamarketingezni szájreklám segítségével. Kitalálunk a “tökéletes” termékünk köré egy történetet – mert az emberek történeteken keresztül sokkal jobban megértik a mondanivalónkat – amit marketinges gondolatokkal színesítünk. Majd ezt úgy adjuk át, hogy az emberek szívesen ajánlják a termékünket.

Hogyan vegyük rá az embereket arra, hogy ajánlják a termékünket?

Biztosítsunk tesztelési lehetőséget, fordítsunk figyelmet a szerethető kommunikációra és megfelelő mennyiségben tartalmazzon csak marketinges utalásokat a kampányunk.

Milyen gyakorlati tapasztalattal rendelkezünk?

Amióta beszélni tudunk, ajánlani is. Amióta tudunk írni, azóta tudunk írni bejegyzéseket, üzeneteket. Egy-egy téma baráti beszélgetések alkalmával tökéletes kötési lehetőséget biztosít a termékünk bemutatására.

Hogyan lehet fejleszteni a szájreklámunkat?

Vegyünk rész mi is szájreklám kampányokban, mint potenciális vásárló. Nézzük meg, hogyan dolgoznak a nagyok. Kérjünk segítséget olyanoktól, akik már vettek részt ilyen kampányokban. Olvassuk és értelmezzük a szakirodalmat – főleg az angol nyelvterületek azok, ahol rengeteg jó írás található a témában.

Kép forrása: http://www.connectsocialmedia.com.au/wp-content/uploads/2013/05/WORD-OF-MOUTH.jpg