2015-ben elhatároztam, hogy változtatni fogok sok dologban az életvitelem, a vállalkozásom és az időbeosztásom terén. A lista nagyon hosszú és sok esetben tartalmaz időigényes részeket, mint például nyelvtanulás, edzés, saját készítésű ételekből álló étrend, vállalkozás fejlesztése és még sorolhatnám. Jelenleg, ami miatt ezek közül kevésbé sikerült változtatnom, vagy csak látom, hogy mit kellene csinálni, mert nincsen meg a napi rutinom, nincs optimalizálva az erőforrásom. Nincs egy olyan rendszer, amelyet napi szinten ismételve tudok pontról-pontra végigjárni.

Mit mondanak a guruk, mire van szükség a siker eléréshez?

Sok szakértőt követek a témában, de megegyezik a véleményük abban, hogy ha valakinek valamihez van érzéke, esetleg egy szakterületen kiemelkedő tudással rendelkezik, attól függetlenül az eredményei csak közepesek vagy jócskán a szintje alatt teljesít, mert elhiszi, hogy zseni és ezek után már nincs több dolga. Sokan esnek ebbe a hibába – főleg azok, akik átlagos képességűnek mondhatók – várják a sült galambot. Pedig nem kell lángésznek lenni ahhoz, hogy alapos, kitartó és szervezett munkavégzéssel HOSSZÚ távon sikeres legyen valaki.

Mire gondolok pontosan? Mi a trükk?

Nincsen trükk. Egyszerűen a képlet: mindenre meg kell teremteni az időt, a feladatokat ütemezni kell, valamint napi/heti rutinokat kell kialakítani. Az emberek általában gyorsan feladják a rövidtávon sikertelen vagy kevésbé sikeres szokásikat, pedig ha 30 napig tudnák folyamatosan hosszabb megszakítás nélkül végezni a sikerhez szükséges lépéseket, akkor szokássá válnának, beépülnének a napi rutinba. Nem véletlenül szoktak 30 napos kihívásokat megosztani a közösségi oldalakon, hiszen pont ennyi idő kell, hogy tudat alatt tudjuk, hogy ez nekünk jó és a 30 nap után is folytatni kell.

Bort iszok és vizet prédikálok? Sikerült már egyetlen 30 napos kihívást teljesítenem?

Megeshet, mivel több projektem is elbukott az elmúlt 3 hónap alatt, pontosabb még nem tudtam 30 napig folyamatosan megvalósítani. Ezek az elhatározásaim sok esetben összeegyeztethetők a napirendemmel mégse tudtam eddig beépíteni abba. Részsikerek további motivációt adtak és adnak is. Nagyon régóta küzdök azért, hogy legyenek olyan szokásaim, amelyek időt spórolnak, valamint az olyan időszakokat is kitöltik, amelyek alapvetően kihasználatlanok. pl. Metrózással töltött napi 1-1,5 óra

Posztolj naponta a Facebook oldaladra/oldalaidra!

Az első ilyen tervem a napi posztolás volt a FB oldalra, amely hébe-hóba sikerült is – főleg a munkahelyemről csináltam, így a hétköznapok le voltak fedve, de hétvégén már nehezen vettem rá magam, sok esetben a fizetős munkára is. Annak ellenére, hogy még nem tudok 30 napig és azon is túl napi szinten posztolni már látszik az alagút végén a fény.És nem nem egy vonat robog át, hanem közelítek a 30 napos határhoz.

Tervezés, napi- és hetirend

Egy fokkal rosszabb státuszban van a tervezés és a munkanapló vezetése. Az év elején 4-5 napig A/4-es lapon vezettem a következő napra tervezett feladatokat. Volt több nagyobb listám is, ahol a hosszú távú tervek sorakoztak. Sajnos nem ez a megoldás volt a legoptimálisabb. Sikerült eljutnom egy időmenedzsment előadásra, így újra előkerült a 30 napos intervallum és egy technika, amely a határidő naplóba vezetett feladatokat preferálta. Minden napra előre meg volt írva a feladat lista, ezt hétvégén vasárnap esete ildomos volt kitölteni. A napközbeni változásokkal lehetett korrigálni a feladatokat. Minden nap lehet felülvizsgálatot tartani és általában kell is. Az eltelt napot értékelni kell hasznosság szempontjából, mert a lelki béke megteremtéséhez a hasznosan töltött napok a segítenek hozzá a legjobban. A metódus a következő:

  • legyen minden napra előre felvéve az összes tervezett feladat
  • írd kézzel, mert amit kézzel írsz az nagyobb hatással van a tudatalattira, mint a gépelés
  • napközben és/vagy napvégén a lista elemeit lehet aktualizálni
  • pontozd nap végén a feladatokat:
    • 1 = nem teljesült a feladat önhibából pl. nem mentem el edzeni, mert megnéztem egy részt a Star Trek: Voyager-ből
    • 2 = nem teljesült a feladat rajtam kívülálló okokból pl. nem tartottuk meg a megbeszélést, mert a partner nem ért rá
    • 3 = teljesült a feladat, de a saját elvárásoknak csak részben felelt meg pl. elkészült egy weboldal, de túl sok olyan hiba maradt benne, amelynek nem lett volna szabad
    • 4 = teljesült a feladat, de nem adtam bele 120%-ot pl. elkészült egy cikk, de több olyan bekezdés is van, amely nincs teljesen kifejtve
    • 5 = teljesült a feladat és pont az lett az eredmény, amelyre vártunk pl. elkészült egy logó, amelynek a színe és a formavilága pontosan illeszkedik a céges környezetbe, amit még az olvasók is megértenek és nekik pont annyira tetszik, mint nekem

Ez a technika már 2 héten keresztül kitartott, így részsikerként el tudtam könyvelni, de ez nem elegendő, minimum 30 nap kell egyszer, csak az íze kedvéért. Ha azt vesszük, hogy 3 hónap alatt a 4-5 naptól eljutottam a 2 hétig egyértelmű javulás. Tegnap 2015.04.10-én újra elkezdtem vezetni a naplót egy napi tervezéssel a cél a 30 nap.

*A határidő naplón túl is van technika, így ezt a témát majd folytatom a Mi van a határidőnapló után? című posztban. Várható tartalma: ScrumBan board, Trello, cetlik, Scrum fogalmak, agilitás

Egészséges élet: edzés és táplálkozás

A súlyom és az egészségi állapotom szorosan összefonódó problémakört generált. Az évek során a sportost mackósra, az egészséges nem annyira egészségesre cseréltem. A 30 napos kihívások közül az edzéslátogatás meg sem tudtam kezdeni, DE az étkezést 2-3 hétig kordában tudtam tartani. Lemondtam a cukros üdítőkről, kisebb adagokat kértem ebédnél, a desszert elvétve volt megtalálható a menüben, az esti nasit is elhagytam. Kaptam lúgosításhoz tippeket, anyagokat – ezt sajnos nem tudtam asszimilálni. Mi maradt meg? Az, hogy a cukros üdítők mennyiségét minimalizáltam – kevesebb energiaital, kevesebb Dr.Pepper, kevesebb San Benedetto tea, valamint az adagok méretét is tudom minimalizálni. A mozgáson is kicsit próbáltam faragni: amióta a negyedikről az elsőre naponta többször le kell mennem a lépcsőzés egyre kisebb megterhelés, valamint a sétált m számát is maximalizálni akarom. Sok kicsi változás igaz nem látványos, de én érzem magamon, hogy sokat segít.

Ne változtass túl sok mindenen! Ne vonj meg magadtól túl sok mindent! Ne vállalj túl sok felelősséget pluszba!

A változtatások többnyire fájdalmasak és lemondással járnak, de kompromisszumra biztos szükség van. Az emberi test és tudat az egyszerre történő lemondásokra nincs felkészítve. Ha túl sok mindenről mondunk le és rövidtávon nincs látványos eredmény, akkor kell arra számítani, hogy hamar feladjuk és nem érünk el 30 napig. DE ha csak egy vagy kevés feladatra kell koncentrálni, akkor nem jelent gondot. pl. leszokni a cigiről, eljárni edzeni, egészségesen étkezni. Mindhárom tényezőt folyamatosan be lehet vezetni, de mivel mindenki mindent azonnal akar, ezért türelmetlenül nem várjuk meg az igazi eredményeket. Ezért sem érzem azt, hogy az én változásaim kudarcok. Én is tiltakozok az ellen, hogy ne vehessek magamnak egy isteni madártejet, ebédre meg ízetlen rizst és száraz csirke mellett egyek. Átmenet nélkül az ilyen változtatások halálra vannak ítélve és akkor még szó sem esett arról, hogy a környezet, a barátok és a család mennyiben tudja rombolni a motivációt.

Mit javaslok?

  1. Tervezz! Hetente egyszer, naponta aktualizáld.
  2. Tartsd be a tervet!
  3. Mérd fel a korlátaidat és csak annyit vállalj be amennyit meg is tudsz csinálni!
  4. Egyszerre ne változtass több területen!
  5. A változtatásban legyen átmenet!
  6. 30 napos kihívásokhoz csatolj jutalmazási rendszert!