Hallottál már a gerillamarketingről?

A gerillamarketing közel olyan agresszív, mint ahogy hangzik. Az agresszivitás foka nem olyan mértékű, mint a direkt marketingben vagy a pop-upokban, hanem abszolút látens. Ezen jellemzője a fő tényező, és segít megérteni, miről is szól a gerillamarketing és hogyan terjed.

Engedjétek meg, hogy egy példával szemléltessem: egy csajos csoportba az egyik tag a posztjában arra kérdez rá, hogy milyen ajándékot vásároljon az évfordulójukra kedvesének. Kommentek zöme érkezik, olykor-olykor pedig felmerül egy-egy márkanév („Vehetnél XY-ont” – „Hol kapható? Szerintetek melyik a legjobb márka?”), miközben ártatlan kommentelgetésnek tűnik az online színtérben. A marketingszakemberek azonban tudják, és akár ki is szúrhatják, hogy ez marketingtevékenység. A láthatatlan hirdetéshez sok kreativitás kell, minél alacsonyabb költséggel és minél nagyobb hatékonysággal és feltűnéssel.

A gerillamarketing alapelvei:

  • Váratlan
  • Drasztikus: legyen mélyreható!
  • Egyszeri, nem ismételt, nem ismételhető
  • Olcsó, költséghatékony
  • Jó hírnév, fogyasztói előnyök: leginkább adok viszok, a fogyasztó mindig kap valamit (ha csak egy jó nevetést is), hasonló a PR funkciójához.

A gerillamarketing szóbeszéden alapul, és pillanatok alatt jut el tömegekhez. Fajtái:

  1. buzz/word of mouth, azaz szóbeszéd

Az ügynevezett véleményvezérek (mérvadó személyiségek) megnyerésével indított szóbeszéd, szájreklám. Nem csak a személyes, hanem online média is része.

  1. ambient marketing

Legtöbbször provokatív reklámozási módszer, amely kiterjed a kikerülhetetlen médiafelületekre is, amelyeket mindennap használunk. Beleolvad a reklám a környezetbe megdöbbentést keltve. Úgy vesz körül minket, hogy nem nyomja rá a mindenáron reklámozni akarás bélyegét.

  1. viral/vírus marketing

A virális az, aminek a megosztását megosztják, azaz harmadik fokon kerül megosztásra. Olyan hullám indul el ezzel, ami megállíthatatlan. Tulajdonképpen olyan fertőző, mint egy vírus. Bármely olyan technika, amely a felhasználót az üzenet továbbadására ösztönzi, ide tartozik.

  1. astroturf(ing)

Ide tartozik a fenn említett fake kommentelés is. Spontánnak és az adott helyzetet uralónak tűnik. Leginkább az interneten valósul meg. Ötletes gerillamarketing megoldások: http://www.nlcafe.hu/ezvan/20160602/zsenialis-gerilla-marketing-otletek/